Sõnad, mida kasutame, mõjutavad tugevalt klassiruumi õhkkonda ja seda, kuidas igaüks ennast selles ruumis tunneb. Läbimõeldud keelekasutus võib aidata vähendada stereotüüpe, edendada empaatiat ja luua mitmekesist, kaasavat koolikultuuri. Siin on mõned põhimõtted ja nipid, mida õpetajad peaksid teadma ja mida on kasulik õpilastele edasi anda.
Sooliselt neutraalse keele kasutamine
Üks lihtsamaid samme keelelise inklusiivsuse poole on sooneutraalse keele kasutamine. Näiteks sõna „õpilased“ kasutamine „poisid ja tüdrukud“ asemel või „vanemad“ ja „kodu“ sõnade kasutamine „ema ja isa“ asemel aitab igal lapsel tunda, et nad kuuluvad gruppi, sõltumata nende kodusest taustast või identiteedist. Õpetajatel on oluline meeles pidada, et igas klassis on tõenäoliselt erineva sooidentiteedi ja perekonnastruktuuriga noori, ja tundlik keelekasutus on oluline, et keegi end kogemata kõrvalejäetuna ei tunneks.
Õpilaste eelistatud asesõnade kasutamine
Asesõnade õigesti kasutamine on väga lihtne, kuid mõju, mis see noortele avaldab, on tohutu. Kui õpetaja pöördub õpilaste poole nende eelistatud asesõnadega, näitab see austust nende identiteedi vastu ja annab teistele klassis märku, et kõigil on õigus olla nemad ise. Noortele võiks õpetada ka asesõnade tähtsust – seda, kuidas nad väljendavad meie identiteeti ja kuuluvust ning kuidas neid saab kasutada teadlikult ja austavalt.
Stereotüüpidest ja mikroagressioonidest teadlik olemine
Keel on täis nähtamatuid, kuid võimsaid sõnumeid, mis võivad tugevdada stereotüüpe või haavata inimesi, isegi kui see pole tahtlik. Näiteks küsimused nagu „Kas sul on poiss- või tüdruksõber?“ võivad eeldada heteronormatiivset lähenemist, jättes mulje, et teised identiteedid pole samaväärsed. Oluline on, et õpetajad ja noored mõistaksid, kuidas lihtsad igapäevased väljendid võivad tunduda piiravad või eksklusiivsed. Kui õpetajad loovad turvalise ruumi, kus selliseid keelelise inklusiivsuse teemasid arutada, õpivad õpilased, kuidas suhtuda inimestesse avatult ja ilma eeldusteta.
Uudishimu ja teadlikkuse julgustamine
Keel muutub ajas, ja on täiesti normaalne, et me kõik õpime pidevalt uusi viise, kuidas suhelda kaasavamalt ja tundlikumalt. Õpetajatel on hea julgustada noori uudishimu tundma ja küsima, miks keeleliselt inklusiivne lähenemine oluline on ning kuidas seda kasutada. Näiteks võivad õpetajad ja õpilased koos läbi mõelda, millised sõnad või väljendid võiksid mõnda inimest häirida või vastupidi, panna teda end hoituna tundma. Noorte julgustamine oma eelistusi väljendama ja nende kohta küsimusi esitama on oluline samm tõeliselt kaasava suhtlemise suunas.
Sõnavara ja teemade mitmekesisus
Keeleline inklusiivsus tähendab ka seda, et õpetajad toovad klassiruumi laiema sõnavara ja teemade spektri, mis puudutab erinevaid identiteete ja kogemusi. Näiteks võiksid nad tutvustada LGBTQ+ spektri erinevaid termineid, soolist mitmekesisust või rääkida, mida tähendab aseksuaalsus või intersoolisus. Kui klassiruumis avatakse arutelusid ja kasutatakse sõnavara, mis peegeldab mitmekesisust, tunnevad kõik õpilased end nähtuna ning saavad olla avatumad ja ausamad enda ja teiste suhtes.
Harjutamine ja eeskuju näitamine
Noored õpivad õpetajatelt ja üksteiselt väga palju, mistõttu on oluline, et õpetajad annaksid eeskuju, kuidas kaasavat keelt kasutada. Kui õpetaja eksib või komistab mõne sõna või fraasi kasutamisel, võib ta rahulikult vabandada ja oma eksimust tunnistada, näidates õpilastele, et õppimine on pidev protsess ja oma keelekasutuse kallal töötamine on normaalne. See tekitab noortes turvatunde ja annab neile kindluse oma keelekasutust avatud ja toetavas õhkkonnas arendada.
Ülesanne Feministeeriumi sõnastikuga
Juhis õpilasele
1. Palun tee lahti Feministeeriumi sõnastik.
2. Loe läbi sõnade kirjeldused ja leia kuni kolm kasulikku sõna või hoopis sellist sõna, mille kasulikkust sa ei mõista.
3. Jaga oma sõnad ja argumendid paarilisega. Järgi turvalise ruumi kokkuleppeid!
4. Mida huvitavalt paariliselt kuulsid? Arutame klassis.
Ülesanne LGBT ühingu sõnastikuga
Quizlet sõnade komplekt (LGBT ühingu sõnastiku põhjal): mängi klassis Quizlet live, match ja checkpoint
Juhis õpetajale
1. Lase klassil mängida terminite ja seletustega (vastavuste leidmine, vastavuste kokkuviimine)
2. Küsi, kus vead juhtusid ja miks
3. Aruta klassiga, miks ühes või teises kohas võiks peeni eristusi vaja minna, kuidas see on seotud inimeste nähtavuse ja aktsepteerimisega. Järgige turvalise ruumi kokkuleppeid!