Traditsiooniliselt on soorolle sageli käsitletud binaarselt – jagades need meeste ja naiste vahel –, mis on peegeldanud ajaloolisi arusaamu sugude ja nende rollide kohta. Binaarne lähenemine on aidanud luua selgeid mustreid ja normatiive, kuid see on ka piiranud inimeste eneseväljendusvõimalusi ning kitsendanud arusaamist soolisest mitmekesisusest. Seksuaalhariduses on oluline neid piiranguid avada ja näidata, et soorollid ei pea olema jäigalt määratletud ega piiritlema inimeste käitumist või enese tajumist.
Mittebinaarne lähenemine soorollidele pakub avaramat vaadet soolisusele, tunnistades, et inimesed võivad väljendada oma sugu ja soolist identiteeti viisil, mis ei sobitu traditsiooniliste mees- ja naisrollide raamistikku. Mittebinaarne perspektiiv aitab mõista, et sooline identiteet, eneseväljendus ja isiklikud kogemused on dünaamilised ning mitmekesised. See hõlmab identiteete, mis võivad olla kombineeritud, muutlikud või täielikult väljaspool binaarseid norme. Seksuaalhariduslikes materjalides mittebinaarset lähenemist rakendades saame edendada sallivust, austust ja mõistmist kõigi inimeste suhtes, olenemata nende soolisest eneseidentiteedist.
Ülesanne:
Juhised õpetajale.
- prindi välja soorollide osalusteatri Talk-show stsenaarium;
- tunni alguses pane koos õpilastega paika turvalisema ruumi reeglid;
- paku arutada soorollide üle osalusteatri formaadis;
- seleta, et osalusteatris on igaühel roll, kõik mängivad kaasa või on siis teatris osalev publik;
- kutsu välja 10 vabatahtlikku ja jaga neile paariliste rollid. Ära kirjuta neile ette soomääratlust, kuid maini, et huvitav oleks järsku mängida mingit teist sugu kui sa ise;
- teised osalejad määra talkshow ekspertideks. Võta ka endale mõni muu sooroll kui sinu oma ja mõtle välja uus nimi, mängides talk-show juhti;
- lase paaridel oma lugu ette valmistada, kuni eksperdid mõtlevad koos sinuga välja talkshow nime ja loevad paaride lood läbi;
- pane klassi ette kümme tooli ja mängige talkshow-d – juhi seda ise, paludes paaridel lugu tutvustada, ekspertidel seda kommenteerida ja soovitusi jagada. Järgi turvalisema ruumi kokkulepete järgimist;
- arutage, kuidas oli ühte või teist soorolli mängida. Mida õpilased selleks tegid? Kuidas nad soorollile osutasid?;
- arutage, millised stereotüübid seostuvad ühe või teise soorolliga. Kas õpilased mängisid stereotüüpidele või nende vastu? Miks? Kellele need stereotüübid ühiskonnas kasulikud on? Kellele need kasulikud ei ole? Kuidas nad mõjutavad suhteid? Millele stereotüüpide asemel saaks tugineda? Kuidas seda saab teha?