Temaatilised jäälõhkujad

LGBTQ+ teemade käsitlemine koolis võib olla tundlik ja keeruline.

Õigete jäämurdjate abil saab luua avatud ja turvalise õhkkonna, kus kõik õpilased tunnevad end kaasatuna. Siin on mõned dünaamilised ja noortepärased tegevused, mis aitavad alustada arutelusid ning soodustavad mõistmist ja empaatiat.

Sildistamise mäng

Eesmärk: Mõista, kuidas sildistamine mõjutab inimeste enesetunnet ja suhtumist teistesse.

Kirjeldus: Iga õpilane saab seljale kleebise, millel on sõna või fraas (nt “sportlane”, “kunstnik”, “nohik”, “gei”, “lesbi”). Ilma oma sildi sisu nägemata suhtlevad õpilased omavahel, püüdes aimata, mis on nende sildil, tuginedes teiste reaktsioonidele.

Arutelu: Pärast tegevust arutatakse, kuidas sildid mõjutasid suhtlemist ja enesetunnet. See aitab mõista, kuidas eelarvamused ja stereotüübid võivad mõjutada meie käitumist.

Privileegi jalutuskäik

Eesmärk: Teadvustada, kuidas erinevad identiteedid ja taustad mõjutavad meie kogemusi ja võimalusi.

Kirjeldus: Õpilased rivistuvad üksteise kõrvale. Õpetaja loeb ette erinevaid väiteid, nagu “Ma saan avalikult oma partnerit hoida käest kartmata negatiivset reaktsiooni” või “Ma näen meedias sageli inimesi, kes näevad välja nagu mina”. Kui väide kehtib õpilase kohta, astub ta sammu edasi; kui mitte, jääb paigale.

Arutelu: Pärast tegevust arutatakse, kuidas erinevad privileegid ja takistused mõjutavad meie elu ning kuidas saame toetada neid, kellel on vähem privileege.

Stereotüüpide purustamine

Eesmärk: Tuvastada ja vaidlustada levinud stereotüüpe LGBTQ+ kogukonna kohta.

Kirjeldus: Õpilased jagatakse rühmadesse ning igale rühmale antakse levinud stereotüüp (nt “Kõik geid on moeteadlikud” või “Lesbid vihkavad mehi”). Rühmad arutavad, miks need stereotüübid on valed ja kuidas need võivad olla kahjulikud.

Arutelu: Rühmad jagavad oma järeldusi klassiga, aidates kõigil mõista, kuidas stereotüübid võivad olla eksitavad ja kahjustavad.

Rollimängud

Eesmärk: Arendada empaatiat ja mõistmist erinevate identiteetide ja kogemuste suhtes.

Kirjeldus: Õpilased saavad erinevaid rolle, mis esindavad erinevaid identiteete (nt transsooline noor, homoseksuaalne õpetaja, heteroseksuaalne õpilane). Nad mängivad läbi stsenaariume, kus nende tegelased puutuvad kokku erinevate olukordadega, nagu diskrimineerimine või toetuse saamine.

Arutelu: Pärast rollimänge arutatakse, kuidas erinevad kogemused mõjutasid tegelaste tundeid ja käitumist ning mida saame teha, et luua toetavam keskkond kõigile.

"Müüt või fakt" viktoriin

Eesmärk: Kummutada valearusaamu ja levitada täpset teavet LGBTQ+ teemade kohta.

Kirjeldus: Õpetaja esitab väiteid LGBTQ+ teemadel ning õpilased peavad otsustama, kas need on müüdid või faktid. Näiteks: “Homoseksuaalsus on valik” (müüt) või “Transsoolised inimesed võivad läbida meditsiinilise ülemineku” (fakt).

Arutelu: Pärast iga väidet arutatakse vastuseid ja selgitatakse, miks teatud uskumused on valed ning kuidas need võivad kahjustada LGBTQ+ inimesi.

Küsi nõu Küsi nõu